Stanovisko Autoklubu ČR ST 359 Všem povinným a nepovinným připomínkovým místům a všem subjektům zabývajícím se bezpečností provozu na pozemních komunikacích v České republice Hlavní teze a doporučení odborného stanoviska Autoklubu ČR k poslaneckému návrhu novely změny zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 359) Autoklub České republiky, jako člen mezinárodních federací FIM, FIM EUROPE a FIA, má mimo jiné za cíl zvyšovat bezpečnost silničního provozu a s tím související činností. Tímto prohlášením chci deklarovat naše dlouhodobá stanoviska, která jsme poskytli médiím a dalším zainteresovaným subjektům k předmětnému poslaneckému návrhu. Tato stanoviska korespondují i s neutrálním stanoviskem vlády, s cílem schválit takový návrh, který by byl ku prospěchu dopravy. Cílová skupina Navrhované znění zasáhne i řidiče, kteří mohou předjíždět maximální povolenou rychlostí stanovenou na dálnicích (130 km/h) a nepatří tak mezi skupinu způsobující problémy na dálnicích z důvodu nižší konstrukční nebo omezující rychlosti;týká se tedy i řidičů osobních vozidel s přívěsným vozíkem s řidičským oprávněním skupiny B (karavany, převoz závodních vozidel nebo motocyklů, živnostníci, řemeslníci, dobrovolníci, víkendové soukromé rekreace apod.);taktéž i řidičů s řidičským oprávněním skupiny D1, D, kdy stačí, aby za autobusem či autokarem byl připojen přívěsný vozík, který převáží zavazadla, např. kola;sankce z pohledu porušení zákazu předjíždění za současně platné legislativy (7 trestných bodů, zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok, sankce 5-10.000 Kč) je naprosto neadekvátní v kontextu bezpečnosti silničního provozu. Bezpečnost silničního provozu Neexistuje relevantní studie, která by prokázala, že zamýšlený návrh zvýší bezpečnost silničního provozu, oproti tomu však existuje mnoho odborných názorů, že návrh naopak bezpečnost silničního provozu zhorší a nebude tak plnit očekávání navrhovatelů: návrh je často dáván do kontextu s platným zákazem předjíždění na Slovensku, ovšem Slovensko není tranzitní země jako ČR, kde je daleko hustší provoz s daleko větší náchylností ke vzniku rizikových situací, který by naopak plošných zákaz mohl vyvolat;lze předpokládat, že v pravém jízdním pruhu budou vznikat nekonečné kolony souprav, které znemožní sjíždění z dálnice a bude zde hrozit několik rizikových situací (brzdění vozidel, nebezpečné manévry, vynucování přednosti). Současná právní úprava a situace Legislativa již dnes umožňuje omezit jízdu v pruzích pomocí místní úpravy, tedy zákazovou dopravní značkou (B22a) nebo IP 21 (Omezení v jízdním pruhu) doplněné o symbol dopravní značky B 4 (Zákaz vjezdu nákladních automobilů), případně s dodatkovou tabulkou omezující platnost značky například na vozidla, jejichž hmotnost překračuje stanovenou mez. Možné umístit na konkrétní problémové úseky, což daleko více zvyšuje efektivitu bezpečnosti silničního provozu;v současné době vymahatelnost práva z důvodu porušování plošného zákazu předjíždění by byla velice mizivá, a to i s ohledem na velký podíl zahraničních řidičů a přetíženost obcí s rozšířenou působností. Navrhované řešení Umístění zákazů předjíždění v místech s dočasnou platností na základě hustoty provozu nebo rizikových místech v kombinaci s větší intenzitou kontroly ze strany PČR nebo kamerových systémů tak, aby vymahatelnost práva byla na vysoké úrovni, jako například v Rakousku, která je všeobecně i v podvědomí řidičů;využití poznatků z úprav tohoto problému v zahraničních předpisech, jako je například Belgie, kde platí podobný zákaz, ale v časovém omezení v pracovních dnech v době provozní špičky, pro určité typy vozidel v závislosti na jejich hmotnost a délku soupravy. V Praze, 26. března 2019 JUDr. Jan Šťovíček, Ph.D. prezident Autoklubu ČR Zpět do poradny