S motocyklem STK – Ochranné rámy, držáky kufrů, hrany plexiskla Jak ne/projít s motocyklem STKOchranné rámy, držáky kufrů, hrany plexiskla – „výčnělky“ na motocyklech Tento díl našeho seriálu určitě přivítají zejména majitelé cestovních endur, nebo obecně cestovatelé,kteří na svých motocyklech potřebují systémy pevných zavazadel nebo při svých cestách mimo civilizacichrání svůj stroj nebo sebe padacími rámy a podobně. V této oblasti je asi nejvíce konfliktů mezi majiteli a techniky STK. Zkusme nejdříve shrnout, kterálegislativa řeší všemožné rámy, padáky, hrany plexiskla, hrany blatníků a podobně. Foto ke stažení zde LEGISLATIVA Samozřejmě, základní normou pro motocykly a mopedy je nám již známá směrnice 97/24/ES, příloha 1 – Požadavky na vnější výčnělky nekarosovaných dvoukolových a tříkolových motorových vozidel, dále vyhláška Ministerstva dopravy ČR č.341/2014 Sb., příloha č.4, č. 12 a 12-g. Přílohu č.12 uvádím úmyslně, protože zde zřejmě vzniká konflikt, ale to se pokusím vysvětlit níže. Upozorňuji, že třeba předpis ES OHK č. 26 (který Vám vyhledávač google nabízí hned mezi prvními odkazy) se sice týkáschvalování vozidel z hlediska výčnělků, ale pozor, bod 1.1.přímo uvádí, že se netýká motorek (alekategorie M1 – vozidla pro přepravu osob a zavazadel). Nápovědou nám může být z hlediska kontroli publikace CSPD (populární příručka pro policisty o neschválených změnách motocyklů) a také nová vyhláška č. 133/2016 Sb. a 82/2012 Sb. (vyhláška o technických silničních kontrolách). Několik zásadních pravidel, která musí být splněna. Směrem ven od vozidla nesmí mít vozidlo žádné špičaté, ostré nebo vyčnívající konstrukční části, kteréby zvyšovaly riziko nebo vážnost poranění osoby v případě srážky. Konstrukční části, které vyčnívají,musí splňovat jistá kritéria. Splnění podmínek při homologaci vynecháme (dole zúžený 1,2 m vysokýválec, s průměrem 30/15 cm, kterým se „přejede“ z boku motocykl s nezablokovanými a volnýmiřídítky spolu s jezdcem/figurínou atd.). V praxi nás zajímá, zda věci, které na motorku dodatečněmontujeme (případně prodejce či dovozce), musí mít homologaci nebo zda postačuje splnit technickákritéria. V případě, že vnější výčnělky jsou zhotovené z pryže nebo plastu s tvrdostí menší než 60 shore nebo jsou takovýmto materiálem pokryty, se považují za výčnělky splňující podmínky: U konstrukčních skupin vozidla, které v případě nárazu dřou (o překážku) · Desky – rohy musí mít zaoblení s rádiusem nejméně 3mm, hrany nejméně 0,5 mm· Čepy – musí mít průměr nejméně 10 mm, hrana na konci čepu musí mít poloměr zaoblenínejméně 2 mm U konstrukčních skupin vozidla, které v případě nárazu narážejí (do překážky) · Desky – rohy a hrany musí mít zaoblení nejméně 2 mm· Čepy – nesmějí být delší než polovina průměru čepu, je-li tento průměr menší než 20 mm apoloměr zaoblení hrany na konci čepu musí být nejméně 2 mm, je-li průměr čepu nejméně 20 mm Další požadavky:· Horní hrana čelního skla nebo krytu musí mít poloměr zaoblení nejméně 2 mm nebo musí býtkryta ochranným materiálem z pryže nebo plastu s tvrdostí menší než 60 shore.· Konce pák pro ovládání brzdy nebo spojky musí být v podstatě kulové a vnější hrany pák musímít poloměr zaoblení nejméně 7 mm· Náběžná hrana předního blatníku musí mít poloměr zaoblení nejméně 2 mm· Zadní hrana víčka palivové nádrže, do které řidič může narazit, nesmí vyčnívat více než 15 mmnad a její napojení na okolí musí být plynulé nebo v podstatě kulové. Pakliže to nelze technickysplnit, musí kolem víčka být ochranné zařízení (jakýsi límec), které dosáhne výše uvedenýchhodnot.· Klíčky zapalování musí mít ochranné návleky, neplatí pro sklopné klíčky nebo pro klíčky, kterénevystupují nad povrch. Z tohoto prakticky úplného výčtu můžeme říci, rozumíme-li výše uvedenému v kontextu obdobnýchsměrnic a nařízení, že překážek pro hladký průchod STK není moc a lze se ptát, kde že je ten zakopanýpes. Evropská směrnice skutečně není v tomto bodě složitá a je z ní zřejmé, že nařízení chce předcházetreálným zraněním, které mohou vzniknout. Jednoduše řečeno, motocykl ala Mad Max s hroty, rohy,čepelemi a bodlinami je asi jen na výstavu a neměl by jezdit ani po lázeňské pěšině. Foto ke stažení zde Problém zjevně vzniká při aplikaci české vyhlášky 341/2014 Sb. Příloha č.4, Technické požadavky na konstrukci vozidel kategorie L uvádí v přehledové tabulce, že pro konstrukční části a vlastnosti se použije nám již známá norma 97/24/ES. Bod 2: Pokud jsou na vozidle systémy, samostatné technické celky nebo konstrukční části, které nejsou uvedeny v příslušných předpisech EU nebo mezinárodních smlouvách v oblasti schvalování technické způsobilosti, musí být samy a i jejich montáž schváleny a to i v případě, jsou-li na vozidlo montovány dodatečně. Ale výčnělky ve směrnici 27/97 přece jsou. Příloha 12. Zde je uvedeno:“ Technické požadavky na konstrukci a stav povinné výbavy“. Zde je dle mého názoru nutné si všimnou spojky „a“. Netrénujeme češtinu, ale tato spojka je ve smyslu„souřadící/parataktické spojky – slučovací“. Tedy je zde uvedeno, jaké jsou požadavky, včetně stavu,na povinnou výbavu vozidla. Avšak část A, nazvaná:“ A) Výbava, která musí mít schválenou technickouzpůsobilost“ uvádí v bodě 7. Nosiče zavazadel pod písmenem b) „jiné než střešní“, tedy zde by se tomohlo vztahovat na nosiče kufrů a v bodě 8. Ochranná zařízení vozidel pod písm. a) ochranné rámyvozidel a pod písm. d) ochranné kryty motoru a jiných částí vozidla. V bodě 30 je uvedeno, jak vypadápovinné označení – tedy „ATEST 8SD XXXX“ atd. atd. Příloha 12-g vyhlášky 341/2014 Sb. pak v části G uvádí Technické požadavky na výbavu vozideldoplňkovými zařízeními. Zde v bodě 2 jsou popsány nosiče zavazadel a jiná zařízení ve smyslu přílohyI. Požadavky na vnější výčnělky dvoukolových vozidel normy 97/24/ES, tedy nutnost nepřesahováníobrysu vozidla, žádné ostré hrany, poloměry zakřivení atd. , jak je již zmíněno výše. Materiál Ministerstva dopravy – příloha č. 4 k č.j. 5/2012-150-ORG3/1 „Podrobný popis závad“, kde se uvádí „základní popis závady“ a „podrobný popis závady“, uvádí v části 6. Podvozek a částipřipevněné k podvozku pod 6.2.9.3 jako závadu kategorie B: „Výbava vozidla, jejíž technickázpůsobilost se schvaluje (autodoplňky), není schváleného typu (chybí povinné označení, např.schvalovací značka ATEST 8SD XXXX)“ a podrobně rozvádí, že „Vozidlo, není-li stanoveno jinak, je vybaveno výbavou vozidla (autodoplňky), jejíž technická způsobilost není schválena (chybí povinné označení, např. schvalovací značka ATEST 8SD XXXX)“. Jak máme tedy chápat výše uvedená ustanovení vyhlášky? Dle zatím nepodložených informací v dobětvorby vyhlášky byly na zřeteli pouze automobily. Motocykly nebyly explicitně řešeny. Ostatně, jakpatrno, vyhláška sama uvádí podmínky pro „povinnou výbavu“, nebo popis závad jasně upřesňuje, žemá na mysli autodoplňky. A samotný základní kámen posuzování motocyklu – norma ES97/24 řeší jen požadavky na vnější výčnělky a nemluví, na rozdíl od světel či kol, o homologacích, označeních, písmenu E v kroužcích a podobně. Hovoří pouze o informačním dokumentu pro konkrétní typ motocykluz hlediska vnějších výčnělků pro schvalovací proces. Foto ke stažení zde Realita zejména v německy mluvících zemích, nebo Itálii je taková, že padací rámy renomovanýchvýrobců, držáky kufrů nebo samotné kufry nemají na sobě homologační značku, na rozdíl od světelnebo výfuků. I na originálním plastovém kufru dvou významných japonských značek výrobců motocyklůjsem homologační E, nebo poznámku ATEST nenašel. Co s tím? Z výše uvedeného shrnutí norem nevyplývá explicitně, že padací rámy a nosiče kufrů musí být homologované. Samozřejmě, musí splňovat technické požadavky. O případných extrémech, kterévypadají jako z postapokalyptického scifi, nemá cenu vést řeč. Nesmí rámy a držáky přesahovat obrysymotocyklu. Naše doporučeni? Zcela jistě byste se měli na svém motocyklu vyvarovat montáže doplňků typu nosič kufrů/tašek, ochranných rámů nebo ochranných krytů motoru, které jsou z hlediska hran a výčnělků ostré, přesahují půdorys motocyklu a mají takové hrany, konce a tvary, jenž mohou způsobit zranění i při pohybu osoby kolem motorky. Vaše kufry, které připevňujete na motorky, by měly mít možnostručního sejmutí, tedy přichycené takovým způsobem, že je pouhou rukou odjistíte z úchytu či povolíteupevňovací třmeny, patice, puky a podobně. V opačném případě, kdy je k tomu nutné nářadí (máte jepřišroubované), se vystavujete tomu, že je na tento kufr pohlíženo jako na technologický celek anedílnou součást motocyklu, bude se řešit jeho homologace, označení a vám to přinese problém.Ostatně, jet s kufrem, tedy se zavazadlem na STK je stejně nesmyslné, jako když na technickou kontrolupojedete s autem, kde na střešní zahrádce bude naložen příborník a peřiny od babičky. Pak vás vyzvou,abyste odjeli a přepravované „zboží“ sejmuli. Foto ke stažení zde Věnujte u případných úchytů na rámech nebo kufrech pozornost hranám. Stejně tak by rámy, držáky akufry neměly mít vyčnívající konce šroubů, ostré ohyby nebo hrany. Konce plexiskel mějte zaoblené. Hodně motorkářů se Touratech Eventu 2016 ptalo na některé opakující se věci. Proto zkusím napraktické dotazy přímo zde odpovědět.· Mám na motorce originální nosič na topcase. Můžu mít problémy, když jí vyměním za kovovýpřibližně stejných rozměrů? Odpověď: pakliže nosič splňuje podmínky na hrany a výčnělky anepřesahuje obrysy motocyklu obdobně jako předchozí nosič, tak dle výše uvedené legislativyby s tím neměl být problém.· Jak je to s ochrannými padáky na cestovně-sportovních motorkách? Takové ty plastové„špunty“? Odpověď: Musí splňovat legislativu na výčnělky. To by mělo být postačující.· Nosiče kufrů musí mít homologaci a musí se sundávat, když tam nemám kufry nebo ne? Nosičemám originál BMW kovové a jsou na nich navařené jakoby planžety s ostrými hranami. Vadíto? Je to originál výrobek BMW, ale nemá žádné označení. Motorku jsem takto koupil přímood BMW, bylo to součástí dodávky. Originál kufry jsem zatím nekupoval. Odpověď: Obecně –s kufry, tedy se „zavazadly“ byste na STK neměli jezdit (nemají-li homologaci, což ovšemprakticky žádné nemají). A samotné nosiče by měly splňovat požadavky na výčnělky, tedy bezostrých hran a podobně, tak, jak určuje výše uvedená legislativa v článku. V tomto konkrétnímpřípadě bych na STK jel bez kufrů, nicméně doporučuji kontaktovat prodejce nebo zastoupeníBMW, aby sdělilo, zda výrobce nehomologoval motocykl již s těmito držáky (vč. planžet),případně jak k tomuto problému přistupuje i v jiných členských zemích EU, abyste měl potřebnéinformace a v případě komplikací na STK měl potřebné argumenty. Děkuji za cenné rady a obrázky Tomášovi Kocandovi z Touratech Zpět do poradny