Motocykl a STK – světla a světelné zdroje Motocykl a STK – světla a světelné zdroje V minulém díle našeho seriálu o tom, co může majiteli motocyklu způsobit potíže při kontrole v STK apři kontrole na silnici Policií ČR, jsme se zaměřili na kola a pneumatiky motocyklu. Dnes se budemevěnovat světlům a světelným zdrojům. Požadavky na montáž světelného zařízení u motocyklů (i mopedů, sidecarů etc.) upravují 3 základnípředpisy: Evropská směrnice 2009/67/ES, předpis EHK OSN č. 53 a EHK č.74. Nejčastějšími prohřešky v montáži v této oblasti, které zjišťují STK, jsou: zadní odrazka červené barvy,brzdová svítilna, přední a zadní obrysová svítilna, osvětlení reg. značky a směrové svítilny („blinkry“). Foto motocyklu ke stažení zde Světla na motocyklu Základní obecné požadavky na svítilny motocyklů dle EHK č. 53 · Na motocyklu smí být jen taková světelná zařízení a zdroje (včetně počtu), která jsoupředepsána nebo povolena.· Všechna světelná zařízení, která jsou namontována na motocyklu, musí být homologována.· Montáž těchto světel musí být taková, aby za normálních podmínek, včetně vlivu provozu(otřesy, rázy a jiné) si zachovala své vlastnosti a aby vozidlo vyhovovalo požadavkům.· Osy světelných zařízení musí být rovnoběžné s rovinou vozidla, když stojí (tolerance +/- 3°)· Světlomety tvořící dvojici, musí být na motocyklu namontovány symetricky vzhledem kestřední dělící rovině, mít shodné barevné požadavky· Mimo blinkrů a výstražného signálu (světelná houkačka) nesmí žádný světlomet nebo svítilnavyzařovat blikající světlo· Brzdové a směrové svítilny nesmí být sloučené· Žádné červené světlo nesmí být vidět zepředu a žádné bílé zezaduElektrické zapojení musí být takové, aby se současně zapnuli přední obrysová nebo potkávacísvětla (není-li obrysovka vpředu), zadní obrysová svítilna a osvětlení registrační značky se pakzapnuli/vypnuli současně.· Elektrické zapojení musí být takové, aby dálková světlomet, potkávací světlomet a přednímlhový světlomet nemohly být zapnuty, nesvítí-li rovněž obrysové svítilny a osvětleníregistrační značky (výjimka je samozřejmě při použití dálkového světla jako tzv. světelnéhoukačky)· Má-li motocykl denní svícení, musí se automaticky rozsvítit, pokud běží motor. Není-linamontována denní svítilna, musí se automaticky rozsvítit potkávací světlomet, jestliže běžímotor.· Světla nesmí být poškozená (vnější krycí skla) tak, že poškození ovlivňuje funkci či fotometrickévlastnosti, nebo barvu vyzařovaného světla. Samozřejmě některý čtenář může namítnout, že například jeho motocykl z roku 1970 výše uvedenévěci nemá. Je nutné připomenout, že vozidlo je homologováno pro provoz dle platných norem v dobějeho produkce a přihlášení do provozu, mimo povinností, které nová legislativa explicitně vztahuje navozidla bez rozdílu roku výroby a uvedení do provozu (samozřejmě veteráni to mají jinak), to znamená,že i když budete mít motocykl z roku 1970 (motocykl a ne moped), pak přesto musíte mít pár zrcátekna řídítkách a ne jen jedno. Ostatně, automobilisté vědí, že museli dodatečné zadní mlhové svítilnymontovat na své škodovky 105/120, ačkoliv byly původně homologovány bez nich. Jak poznáte, že světlo, které máte na svém motocyklu, nebo které chcete dodatečně přimontovat, jehomologované? Na skle nebo těle světlometu je písmeno E s číslicí v kroužku nebo obdélníku a určitýsymbol (pro přední světlo „IA“). Nezapomeňte, že světlo musí být seřízené, nesmí oslňovat, v případěužití LED zdrojů světla to na světlometu musí být vyznačeno (zkratkou „MD“). Přední světla/světlomet, jeho nastavení a seřízení musí odpovídat homologačním požadavkům celéhomotocyklu. Záměny musí splňovat výše uvedené podmínky (homologační značky atd.) a být osazeny předepsaným světelným zdrojem. Foto ke stažení zde Počty a druhy světel na motocyklu, požadavky na ně – souhrn (požadavek na dvoukolové motocykly, neplatí shodně s mopedy, lehkými tříkolkami etc.) Veškeré motocykly musí být vybaveny:· dálkovým světlometem· potkávacím světlometem· směrovými svítilnami· brzdovou svítilnou· přední a zadní obrysovou svítilnou· svítilnou zadní registrační značky· zadní odrazkou jinou než trojúhelníkovou Motocykly mohou být vybaveny:· předním mlhovým světlem· zadní mlhovou svítilnou· výstražným signálem boční odrazkou jinou než trojúhelníkovou Žádné jiné, než výše uvedené zařízení pro osvětlení nesmí být namontováno. Co je samostatný, sdružený, sloučený a skupinový světlomet · Samostatný světlomet/y – má/mají samostatné svítící plochy, zdroje světla a pouzdrasvětlometu.· Skupinový světlomet – světlomet/svítilny mající samostatné svítící plochy a zdroje světla a majíspolečné pouzdro světlometu· Sdružený světlomet – světlomety/svítilny, které mají samostatné svítící plochy, avšak společnýzdroj světla a společné pouzdro světlometu/svítilny· Sloučený světlomet – zařízení se samostatnými zdroji světla nebo jediný zdroj světla působícírůznými způsoby (odlišnosti optické, mechanické, elektrické), nebo částečně společné svítícíplochy a společné pouzdro světlometu/svítilny Dálkové světlomety Může být buď jeden nebo dva. Což znamená, že výklad této směrnice nepřipouští 2 přídavné dálkovésvětlomety (z dikce normy tedy jen 1 přídavné). Samostatný dálkový světlomet může být namontovánpod nebo nad nebo vedl nad jiný přední světlomet. Montáž musí být taková, že vztažný střed dálkovéhosvětlometu buď v podélné střední dělící rovině (je-li nad/pod), nebo symetricky ke střední podélnérovině vozidle (jsou-li vedle sebe). Je-li světlomet sloučený, pak analogicky vztažný střed ležel v střední podélné rovině vozidla, jsou-li takové světlomety 2 (příkladem je Suzuki V-Strom 650), musí jejich vztažné středy ležet symetricky ke střední podélné rovině vozidla. Okraj svítící plochy dálkového světla nesmí být dále od okraje plochy potkávacího světlometu dále než 200 mm, vzdálenost mezi svítícímiplochami dvou dálkových světlometů nesmí být větší než 200mm (stručně – aby si někdo nespletl svítícímotocykl s automobilem). Dálkový světlomet se může otáčet spolu s rejdem řízení, může být skupinový s potkávacímsvětlometem a obrysovou svítilnou, nesmí být sdružený s jiným světlometem nebo svítilnou a můžebýt sloučený s potkávacím světlometem, s přední mlhovou, s obrysovou svítilnou. Dálkové světlomety se musí rozsvítit současně, při přepnutí z potkávacího na dálkové musí svítitvšechny světlomety, všechny dálkové světlomety musí být zhasnuty současně při přepnutí na potkávacísvětlomety, potkávací světlomety mohou svítit současně s dálkovými. Motocykl musí mít povinněmodrou kontrolku dálkových světel. Potkávací světlomety Mohou být jeden nebo dva. Způsob umístění je shodný jako u dálkového světlometu/světlometů. Potkávací světlomet musí být umístěn nejméně 500mm a nejvíce 1200 mm na d vozovkou. Vzdálenostmezi svítícími plochami dvou potkávacích světlometů nesmí překročit 200 mm. Může se otáčet spolus rejdem řízení. Sdružení, sloučení (světlomet ve skupině) shodně jako dálkový světlomet. Přepínač na potkávací světlo musí zhasnout současně všechny dálkové světlomety, avšak potkávacísvětlomety mohou zůstat rozsvíceny současně se světly dálkovými. Není povinná kontrolka (jinakzelené barvy). Odrazky Zadní odrazka červené barvy je vyžadována na všech vozidlech, které užívají pozemní komunikace.Musí být namontována tak, aby byla v ose vozidla, kolmo k vozovce, v podélné střední rovině (je-li namotocyklu 1 odrazka, ve výšce min. 250 mm a max. 900 mm nad vozovkou. Odrazka musí být viděnav úhlu 30°doleva a doprava. Znamená to, hlavně pro majitele choperů, že odrazka (nebo i zadní čibrzdová svítilna), montovaná např. spolu s SPZ vedle zadního kola např. na úroveň náboje kola, zásadněnesplňuje platné předpisy. Nemá-li vozidlo zadní odrazku červené barvy, je to vážná závada, lze zadržetosvědčení o registraci! Stejně tak je posuzováno např., když odrazka je zjevně poškozená, nespolehlivěpřichycená, odráží jinou barvu světla, je nehomologovaná (chybí E v kroužku či obdélníku), nebo mánesprávnou orientaci k osám vozidla. Zadní obrysová svítilna Zadní obrysová svítilna, kromě obvyklé homologační značky „E v kroužku a číslo“, musí mít na sobě ipísmeno „R“. Min. výška nad vozovkou je 250 mm, max. 1500 mm. Vzadu musí být v nejzazší částimotocyklu vzhledem k obrysu kola. V případě symetrického užití dvojice zadních obrysových svítilenmusí obě svítilny být funkční. Zadní svítilna nesmí být nijak upravena např. nálepkami aj. Nelze použít jako náhradní světlomet jiný,než určený jako zadní obrysový a není-li udělena výjimka. Obrysové zadní světlo musí být viditelnév rozsahu 80°od středové osy motocyklu. Nejčastější zjišťované závady jsou: svítilna není umístěna symetricky v zadní části, ale na boku, neníviditelné z jedné ze stran a není homologovaná. Přední obrysová svítilna Označuje přítomnost vozidla zepředu. Musí být homologovaná (E a číslo v kroužku) a dále označenápísmenem „A“, samozřejmě dále homologační číslo. V případě diod opět nesmí chybět „MD“. Písmeno„A“ nesmí chybět ani v případě, že je obrysová svítilna ve sdruženém světlometu. V případě, že namotocyklu vepředu jsou 2 přední obrysové svítilny, může být jejich barva oranžová, jinak je přípustnépouze bílé světlo. Obrysová svítilna může bát namontována nad či pod přední světlomet, avšak se středem v jeho svisléose, nebo na jedné či druhé straně předního světlometu, avšak shodně s jeho vodorovnou osou, můžebýt s hl. světlometem sloučena, v případě dvou předních obrysových svítilen tyto musí být umístěnysymetricky k podélné střední rovině vozidla, max. 400 mm od vnějšího okraje vozidla. V případě jednésvítilny musí být viditelnost 80° na každou stranu ve vodorovné rovině a 15° nahoru a 15°dolů ve svislérovině. U dvojice pak v rovině 80° na vnější stranu a 45°na stranu vnitřní. Funkce obrysových svítilen je povinně signalizována zelenou neblikající kontrolkou, nebo jestliže panelpřístrojů lze rozsvítit pouze se zapnutím obrysové svítilny. Funkce obrysových svítilen ke stažení zde Brzdová svítilna Brzdová svítilna, označující užití provozní brzdy, musí být homologovaná, označení (E a číslo v kroužku)a dále označená písmenem „S“, samozřejmě dále homologační číslo. V případě diod opět nesmí chybět„MD“. Může být sloučená se zadní obrysovou svítilnou. Může bát jedna, v podélné ose vozidla, či 2 aumístěné symetricky (shodně jako zadní obrysová svítilna). Viditelnost 45° na každou stranu podélnéosy motocyklu. Umístěna min. 250 mm, max. 1500 mm nad vozovkou. Svítilna se musí rozsvítit při užití jakékoliv provozní brzdy motocyklu, intenzita světla musí být znatelně vyšší, než obrysová svítilna. Pozor, závadou, která znamená nemožnost užít vozidlo k jízdě (tedy ani k dojetí při zjištění jiné závady), je, že na motocyklu nefunguje žádná brzdová svítilna., resp. při aktivaci brzdy se brzdová světla nerozsvítí. Brzdová svítilna ke stažení zde Směrové svítilny – blinkr Nejčastější závadou, kterou zjišťují STK a policejní kontroly, jsou chybějící blinkry na motocyklu (některá endura a motokrosové motocykly), nefungující blinkry, jiná barva světla blinkru, nehomologovanýblinkr, sloučení blinkrů s obrysovou svítilnou (pozor, např. nový model Honda Africa Twin – předníblinkry + přední obrysové světlomety oranžové barvy, což není jedno a totéž, legislativa nověod 28. 10. 2011 připouští toto sloučení). Blinkr musí být jako jiná světla označen homologační značkou(písmeno E a číslice v kroužku či obdélníku), v případě, že je z LED diod, je uveden ještě kód MD (např.MD E8 12345 – „MD“ jako zdroj světla LED, E a číslo země, kde schváleno a číslo schválení). U směrové svítilny v blízkosti kolečka nebo obdélníku s písmenem E, které vyznačuje homologacisvětla, musí být uveden číselný kód, označující, zda se jedná o přední směrovou svítilnu (kategorie 11)nebo zadní směrovou svítilnu (kategorie 12). Fota ke stažení zde a zde Počet blinkrů – od r. 1972 možno jeden blinkr viditelný zpředu i zezadu na každé straně, nebo po dvoublinkrech na každé straně, viditelné zpředu a zezadu, přední dvojice do 1/3 motocyklu, zadní dvojiceco nejdále vzadu. Po dvou blinkrech vždy pak dle roku schválení do provozu (směrnice z let 1995 a2001). Každý motocykl, vyrobený po roku 2001 musí mát 2 blinkry na každé straně (nevztahuje se na mopedy). Uspořádání blinkrů pak musí být symetrické, 2 vepředu, 2 vzadu. Rozteč 2 předních blinkrůmin. 240 mm, zadní min 180 mm, umístění vzadu max. 300 mm od zadního obrysu motocyklu. Výškanad vozovkou pak činí min. 350 mm, max. 1200 mm. Směrovou viditelnost blinkru blíže popisuje nížeuvedená směrnice, stručně však takto: 65°ve směru odbočení vozidla ve vztahu k podélné ose, 20°pakna druhou stranu. Výškové úhly pak obecně 15°nad a pod podélnou rovinu blinkrů, nejsou-li blinkryníže než 750mm (v opačné případě směrem pod rovinu blinkrů stačí 5°). Přední blinkry se mohou natáčet s úhlem rejdu (zatočení) předního kola. Mohou být skupinové s vícesvětlomety, avšak nesmí být sdružené s jiným světlometem. Nesmí být sloučené s jakýmkoliv jinýmsvětlometem nebo svítilnou, s výjimkou přední obrysové svítilny oranžové barvy. Výjimky z výše uvedeného musí výrobce žádat při homologaci vozidla. Blinkry přední nesmí být viditelné zezadu a zadní zepředu a musí jít zapnout nezávisle na ostatníchsvítilnách. Kontrola (akustická, světelná) funkce není povinná. V případě sloučené přední obrysovésvítilny oranžové barvy a blinkru při funkci blinkru nesmí obrysové světlo svítit. Rozměry nejmenších vzdáleností mezi blinkrem a hlavním světlem pro jednotlivé kategoriemotocyklů, mopedů a tříkolek blíže uvádí směrnice 2009/67/ES.V zásadě jsou závady na blinkrech (chybí, nefunkční, nesprávná barva, nízká intenzita světla,umístění, počet a úpravy,nehomologovaný blinkr)posuzována jako „vážná závada“,vedoucí k nutnosti opakovat STK,nebo se jí podrobit (je-li např.hlídkou PČR zjištěno na silnici). Červená barva u směrové svítilny – u motocyklů, dovezených z USA, zadní směrové svítilny vyzařujíčervenou barvu, obvykle je to v případě sloučených svítilen – blinkr + obrysovka. Předpisy EHK a EUnepřipouští takovéto sloučení. Možnost udělit výjimku v ČR předpisy nepřipouští. Rozhodné proposouzení je, jakou barvu blinkr vyzařuje, nikoliv barva překrytu. Blinkry ke stažení zde Osvětlení registrační značky Osvětlení registrační značky (RZ) je další okruh, který může při STK činit potíže. Osvětlení nesmí směremdozadu vyzařovat bílé světlo, musí být jen bílé a musí dostatečně osvětlovat RZ. Musí být minimálně300 mm a max. 900 mm nad vozovkou, svítilna smí být jen jedna, ale může být složena z více optickýchčástí. Svítilna opět musí nést homologační značky (písmeno, písmeno E s číslicí v kroužku), v případěužití diod pak i písmena MD. Od roku 1972 je osvětlení RZ povinné pro všechno motocykly s obsahem vyšším jak 50 ccm. Při této kontrole souběžně se obvykle ověřuje způsob montáže RZ (nesmí být nečitelná, nedostatečně přichycená, musí být zezadu viditelná. Zde tedy nevyhovuje montáž ohnuté či jinak skloněné RZ, RZ naboku např. v úrovni osy zadního kola, nebo montáž na např. mechanicky sklopnou plošinu. Přídavná světla – obecně Přídavné světlomety musí shodně – jak již výše uvedeno, dle druhu světlometu/svítilny – jako všechnyostatní splňovat homologaci, tj. být označeny homologační značkou („E v kroužku a číslo“, v případědiod i „MD“), být umístěna symetricky. Přídavná světla ke stažení zde Montáž nehomologovaných přídavných světel, blikajících (nebo umožňujících svícení přerušovanýmsvětlem), se světlem jiné než bílé barvy, neodpovídá platným předpisům (mimo mlhová světla, jenžmohou svítit světlem žluté barvy). Světla musí být namontována tak, aby provozem neměnila svojiorientaci (myšleno směr a rozsah světelného toku). Přídavná dálková či mlhová světla symetrickyumístěná na motocyklu nesmí vyzařovat bílé světlo jinam, než vpřed. Přední mlhové světlometyMlhový světlomet může být jeden nebo 2. Může být namontován nad, pod nebo vedle jiného předníhosvětlometu, ohledně umístění v tomto případě platí analogie vztažných středů mlhového světla shodnějako u dálkových či potkávacích světlometů. Jsou-li tyto světlomety 2, pak jejich vztažné středy musíležet symetricky ke střední podélné rovině vozidla. Umístění je min. 250 mm nad vozovkou a žádnýsvítící bod mlhového světlometu nesmí být nad nejvyšším svítícím bodem potkávacího světlometu. Mlhový světlomet se může otáčet s rejdem řízení, může být skupinový či sloučený, nesmí být sdružený. Přední mlhový světlomet se musí dát rozsvěcovat a zhasínat nezávisle na dálkových a potkávacíchsvětlometech. Kontrolka (zelená) je nepovinná. To znamená, že ji nelze při kontrole (STK apod.)vyžadovat a děje-li se tak, pak příslušný pracovník nezná předpis. Zadní mlhové svítilny Může být jedna nebo 2. Jedna mlhová svítilna se montuje analogicky, jako již výše mnohokrát uvedeno.Nad nebo pod nebo vedle jiné zadní svítilny, vztažné střed zadní mlhovky opět ve střední podélnérovině vozidla, jestliže jsou 2 zadní mlhové svítilny, pak musí být symetricky ve střední podélné roviněvozidla. Svítící plocha zadní mlhovky nesmí být blíže, než 100 mm od svítící plochy brzdové svítilny. Zadní mlhovka nemůže být rozsvícena, aniž by svítily jedna nebo více z následujících svítilen nebosvětlometů – dálkový, potkávací nebo přední mlhovka. Je-li na motocyklu přední mlhovka, musí býtmožno vypnout zadní mlhovku nezávisle na vypínání přední mlhovky. Je povinná kontrolka (oranžová). Výstražný signál (4 blikající blinkry)Požadavky jsou logicky shodné s blinkry. Signál musí být zapínán samostatným spínačem, kontrolka jepovinná, buď blikající červené světlo, nebo současné rozsvěcování kontrolek blinkrů. Signál musí býtmožno zapnout i v případě, kdy je buď zařízení „startér“ nebo „chcípák“ v poloze, kdy není možný chodmotoru. Světla pro off road, mřížky světelV případě, že na motocyklu máte světlomet bez homologace, nebo s nápisem „offroad use only“ (např.přídavné dálkové nebo mlhové světlo) a podobně, pak se může stát, že i jen tento fakt může býtposuzován, že vozidlo je v rozporu s požadavky na provoz vozidla na komunikacích, třeba při silničníkontrole. Podobné je to s ochrannými mřížkami světel. Hlavně majitelé endur při výletech po šotolině a kamení,nebo při expedici do drsných končin chrání skla motorky před rozbitím. Znamená to však, že tutoochranu by měli sejmout, vrátí-li se zpět na silnici, neboť takováto ochrana světlometu je v rozporu spředpisy. Dnešní moderní způsoby montáže např. do gumové objímky nebo stahovacím popruhemtoto umožňují bez nutnosti použít jakékoliv nářadí a tedy bez výmluvy na to, že to je komplikované azdržuje to. To samé platí také pro průhledná (čirá) plexiskla montovaná před světlomet, která nejsouhomologovaná s motocyklem nebo nemají samostatnou homologaci pro daný typ motocyklu – ačkolivse zdají být zcela průhledná a neovlivňující světelný tok, nemusí to být pravda. A to samé platí také pročiré nalepovací folie na paraboly světlometů. Je celkem jasné, že při jízdě po cestě, kde hrozí riziko poškození paraboly kamenem od vpředujedoucího vozidla (nemusí vůbec jít jen o další motorku v offroadu ale klidně o normální nákladní autona prašných cestách kdekoliv na světě), je asi menším zlem riskovat zastavení policií a pokynem sundatochrannou mřížku než řešit rozbitý světlomet, který pokud ještě po rozbití svítí, nejspíš při nejbližšímdešti vyhoří. To je vždy na zvážení jednotlivého jezdce a posléze komunikačních dovednostech přizastavení policií. Předpisy (alespoň v Evropě) však neznají jiné řešení, než na pozemních komunikacíchobdobnou úpravu odstranit. Mřížky světel ke stažení zde Pro zajímavost možno uvést, jak vypadá testovací proces světlometů při homologaci. Zkouší sev suchém a bezvětrném prostředí, 23°C +/- 5°C, světlomet uchycen způsobem napodobujícím montážna vozidle. Světlomet svítí po dobu 12 hod. Je-li světlomet s více funkcemi: potkávací/dálkový, pak serozsvěcuje v cyklech 15 min potkávací a 5 min všechna vlákna. Po této zkoušce se světlomet opětpřipraví, rozsvítí po dobu jedné hodiny a poté se provádí zkouška tzv. znečištěného světlometu.Zkušební směs (voda + křemenný písek 9/10 a rostlinný uhlíkový prach 1/10, v příslušných velikostech,směs nesmí být starší 14 dnů) se nanese na světlomet a nechá zaschnout. Postup se opakuje, dokudsvítivost neklesne na rozmezí 15 – 20% příslušné svítivosti a následně se tato měří pro potkávací adálkové světlo (blíže parametry a podmínky 97/24/ES, dodatek 2, bod 1.2. Dále se světlomet (jeho skla)testuje na změnu svislé polohy rozhraní vlivem teploty, odolnost proti povětrnostním vlivům achemikáliím (tortura spočívající v ostřiku destilovanou vodou při vystavení vzorků dané energii cestousilného osvětlení), posléze se tatáž skla potírají směsí různých látek (toluenu, trichlóretylénu, xylénu,etyltetrachloridu a n-heptanu) po dobu 10 minut předepsaným tlakem. Po následném očištění musíbýt povrch bez trhlin, škrábanců, naštípnutí, deformací a musí splňovat dané hodnoty propustnostisvětla a jeho rozptylu. Následně se vzorek rozptylových skel ohřeje na 50°C a ponoří do roztokučisticího prostředku (alkylarylsulfonát), po dobu jedné minuty se opět potírá bavlnou s roztokemtoluenu a n-heptanu. Dál se při těchto testech zkouší odolnost krycí vrstvy („nařezávání žiletkou),mechanická odolnost (ostřik směsí křemenného písku a vodou stříkací pistolí) a zkouška přilnavostilepicí páskou (přesně definovaným postupem a standardizovanou páskou). Jen z tohoto velmi zjednodušeného popisu testování světel a skel vyplývá, jaká důležitost se klade na světlomety na motocyklech.A velmi obšírně normy určují i charakter a vlastnosti světelných zdrojů – žárovek a LEDdiod. Jejich popisem bych zde čtenáře jistě již unudil… O žárovkách hovoří celkem 24 dodatkůzmiňované normy. Shrňme jen, že do světlometů, určených pro žárovky, patří jen předepsané a shodněje to i s LED světlomety. Důvodem je i to, že jeden konkrétní světlomet předpokládá vždy užitíkonkrétního zdroje a dle něj jsou nastaveny odrazové plochy či zhotovena propustná plocha – krycísklo či plast. Na příslušnou teplotu zdroje je i zhotovenou pouzdro světlometu, parabola a mnohodalších součástí. Takže údiv, že na Jawě 350 /640 s obdélníkovým světlometem pro žárovku typu R235W/35W (montáž při zdroji proudu magneto Mineralli) je jasné, proč se pečou přívodní dráty,dostanete-li tam s redukčním kroužkem žárovku H4 45/40W. A vzdálenost a umístění vlákna konkrétnížárovky pak může pozměnit světelnou charakteristiku světlometu. Předpis 97/24/ES pojednává o žárovkách celkem na 68 stranách formátu A4 a není to klasická beletrie. Závěrem je vhodné upozornit na možné další prohřešky, kterých se někteří z nás mohou dopustit.Předně je to montáž výkonnějších světelných zdrojů (žárovek, výbojek, LED zdrojů) do parabol, kteréjsou konstrukčně navržené pro jiné zdroje a výkony. Na trhu se prodávají LED zdroje s paticemi běžnýchauto/moto žárovek a jejich použití ve světlometu nebo typicky v blinkru navrženém a homologovanémpro použití klasické vláknové žárovky je pochopitelně chyba. Xenonová výbojka v parabole prohalogenovou žárovku může být doslova nebezpečná, protože parabola může potom oslnitprotijedoucího řidiče tak, že i po našem přepnutí na tlumené světlo jede druhý řidič mnoho sekund tak,že nevidí vůbec nic. Obrazec homologované výbojky je navržený takovým způsobem, aby neoslňovalřidiče v době před přepnutím na potkávací světla, a v tomto případě se montáží xenonového zdroje doklasické paraboly optické vlastnosti světlometu zásadně změní. Pochopitelně dalším častýmprohřeškem je používání světlometů určených pro provoz v zemích, kde se jezdí vlevo. I přídavnádálková světla jsou určená pro montáž na konkrétní podmínky a přídavný xenon určený pro Anglii(montovaný vpravo od osy motocyklu) není určený pro provoz v Evropě a naopak. To samé platí i osvětlometech montovaných přímo ve výrobě. Jeden typický příklad jsou motocykly BMW 1200GS neboKTM dovezené z Velké Británie, které mají světlomet určený pro provoz v zemích, kde se jezdí vlevo.Tento světlomet výrazně oslňuje protijedoucí řidiče (i při provozu potkávacího světla) a je nutné hovyměnit za verzi určenou pro země, kde se jezdí vpravo. Bohužel se mění celé těleso za přibližně desettisíc korun. V případě některých motocyklů jsou ty částky ještě vyšší – výjimkou nejsou ceny, kterépřekračují 30 tisíc korun, což je potřeba si uvědomit při uvažování o nákupu motocyklu z dovozu z těchtozemí. Robert Vacek, Autoklub České republiky Zpět do poradny