PRVNÍ NÁRODNÍ KOLO SOUTĚŽE V BEZPEČNÉ JÍZDĚ ZNÁ VÍTĚZE V neděli 27. března 2022 se na Autodromu Sosnová u České Lípy uskutečnilo finále národního kola FIA Smart Driving Challenge Czech. Změřit své znalosti a dovednosti za volantem si sem přijelo osm finalistů. Po třech finálových disciplínách se stal vítězem historicky prvního kola FIA Smart Driving Challenge Czech Mario Alexy, který pochází ze slovenského Kežmaroku, ale už pár let žije a pracuje v Praze. Soutěž bude pokračovat opět na podzim, kapitánem českého týmu zůstává automobilový závodník, jediný český jezdec ve formuli 1 Tomáš Enge. Soutěž v bezpečné jízdě pro širokou motoristickou veřejnost vyhlásil Autoklub České republiky společně s Mezinárodní automobilovou federací FIA vloni v září. Její princip spočívá v použití aplikace propojené prostřednictvím Bluetooth s automobilem, která dokáže vyhodnocovat jízdní styl řidiče, a to z pohledu agresivity, plynulosti, bezpečnosti a ekonomiky provozu. Systém dokáže nezávisle posoudit technické dovednosti i styl jednotlivých řidičů s bodovým vyhodnocením. Do národního kola se zapojilo přes tři stovky řidičů, Česká republika tak patří v rámci celého světa mezi státy s nejvyšší účastí. Podle pravidel národního kola ti nejlepší postoupili do finále, aby se utkali se o vítězství ve třech disciplínách. Na Autodromu Sosnová je provázel ambasador FIA Smart Driving Challenge Czech Tomáš Enge. S účastníky se rozdělil o zkušenosti s tímto projektem, sledoval finálové jízdy na polygonu, vyzkoušel „soutěžní“ vůz Peugeot 3008 a předal ceny nejlepším. „Od začátku jsem si uvědomoval, že je správné být ambasadorem tohoto projektu, kapitánem českého týmu. V běžném provozu jsem klidný řidič, který si uvědomuje rizika spojená s riskantní jízdou. Plynulost je pro mě zásadní. V dnešní době se to projeví i v peněžence každého z nás,“ uvedl Tomáš Enge. První soutěžní disciplínu byla jízda v provozu, každý jel stejnou trasu totožným vozidlem, již zmíněným Peugeotem 3008. „Překvapilo mě, že finalisté byli schopni zajet vyšší skóre, s průměrem nad 1150 bodů. Neznali totiž trasu, nemohli na to být připraveni. Proto bych rád všem vyjádřil uznání za jejich výkon a vyrovnané výsledky. Vítězům dopomohlo štěstí, tak jak tomu bývá i během závodů nejen ze světa motorsportu,“ okomentoval Tomáš Enge. Další soutěží byla jízda zručnosti na polygonu. Vedle času rozhodovalo i bezchybné projetí trasy bez sražení kužele. Poslední disciplínou byl test nové generace otázek pro žadatele o řidičské oprávnění včetně tří videí. A jak to dopadlo? Třetí místo obsadil Martin Štola ze Žďáru nad Sázavou, druhé místo Michal Teplý z Prahy, který, jak prozradil, aplikaci zkoušel i při pracovních jízdách v kamionu. A vítězem se stal Mario Alexy (na snímku s Tomášem Engem), kterému sice úplně nevyšla jízda zručnosti, ale v provozu byl nejlepší. Každý z finalistů obdržel oblečení od značky Puma a upomínkové předměty Autoklubu ČR. Šest nejlepších si odvezlo poukaz na kurz bezpečné jízdy v centru bezpečné jízdy Sosnová v hodnotě 4000 Kč. Trojka „na bedně“ získala voucher na zapůjčení automobilu Peugeot s plnou nádrží na víkend od strategického partnera Road Safety Autoklubu ČR Peugeot Česká republika. „Chci poděkovat za podporu našim partnerům, Pirelli a značce Peugeot Česká republika. Další kolo FIA Smart Driving Challenge Czech vyhlásíme na podzim. Doufám, že se letos podaří uskutečnit celosvětové finále, které vloni muselo být kvůli pandemii zrušeno, i s vítězem českého národního kola,“ plánuje Libor Budina, ředitel úseku Road Safety Autoklubu ČR. „Věřím, že se projekt bude dále vyvíjet, jak je tomu například v severských zemích a naši řidiči budou mít v této záležitosti náskok. Proto bych každému doporučil si aplikaci FIA Smart Driving Challenge zdarma stáhnout a přihlásit se třeba zrovna pod můj tým. Slibuji, že se budu snažit být dobrým kapitánem,“ uzavřel Tomáš Enge.