Přeprava jízdního kola automobilem

Mnozí motoristé se budou v zahraničí věnovat i cykloturistice. Na zahraniční cestu s sebou tedy povezou i svá jízdní kola. Jízdní kola mohou být přepravována za využití střešních nosičů, nosiče mohou být upevněny také na zadní část (5. dveře) vozidla, další možností je upevnit je na tažné zařízení vozu a konečně je též možnost přepravovat jízdní kola uvnitř vozu. Nyní k jednotlivým způsobům přepravy kol podrobněji.

– Střešní nosiče jsou nejrozšířenější způsob přepravy jízdních kol. Na střechu automobilu se připevní jednoduše a navíc bývají velmi variabilní, není tedy problém s jejich pomocí přepravovat bicykly všech velikostí. S nosičem kol je nutno zakoupil ipříčné střešní nosiče. Ty se buď uchytí za lem střechy karoserie nade dveřmi, nebo na podélné střešní nosiče vozidla (tzv. hagusy). Těmi bývají vybavena vozidla s karosérií kombi nebo SUV. Na uvedené střešní příčníky se pak upevní samotné nosiče jízdních kol. Jízdní kolo se do střešního nosiče jednoduše usadí a upevní. Nosiče kol mohou být uzamykatelné, a tak je bicykl chráněn proti odcizení. Výhodou bývá nízká cena nosiče, na střeše bývá možno přepravovat až 4 jízdní kola, nosič je skladný, a nezabírá tudíž mnoho místa. Za nevýhody lze považovat nutnost vlastnit příčné nosiče, pro menší osoby může být manipulace ve výšce namáhavá, přepravovaná kola kladou vyšší aerodynamický odpor a navíc nebývá možné zajet do garáží s naloženými jízdními koly (celková výška vozidla může snadno dosáhnout i 2,5 metru). Také se zvyšuje těžiště automobilu, s tím je třeba počítat při průjezdu zatáčkami a rozhodně je nutno vyvarovat se jakýchkoliv razantnějších změn směru jízdy.

– Nosiče kol určené k umístění na zadní dveře automobilu jsou vhodné pro přepravu jízdních kol u vyšších typů vozidel a také v případě, že je na střeše přepravován jiný náklad. Často bývá možné namontovat je pouze na doporučené typy vozů specifikované výrobcem nosiče. Pořídit si lze i univerzální typy, nelze je však použít na jakékoliv vozidlo. Jejich případné použití na konkrétním automobilu je proto třeba předem vyzkoušet. Daný typ nosiče lze použít na vozidlech typu sedan, hatchback a také na vozy s rovnou zádí. Kromě použití na karoserii sedan, kde se nosič umisťuje na víko kufru, je potřeba počítat s tím, že bude omezena funkce zadního stěrače, neboť horní část nosiče se opírá o zadní okno. Při montáži bicyklů je třeba dbát zvýšené opatrnosti, aby nedošlo k poškození karoserie vozidla, např. odření laku pedálem jízdního kola atp. Výhodou je, že se s tímto druhem nosičů snadno manipuluje a neomezují vjezd do garáží. Za nevýhodu je třeba považovat, že během přepravy kol je nepřístupný zavazadlový prostor a bývá omezený výhled zadním oknem vozidla. Přepravovaná kola zhoršují aerodynamiku vozidla, nutno je počítat se zvýšenou spotřebou paliva (a tomu přizpůsobit maximální cestovní rychlost).

– Nosiče kol na tažném zařízení jsou uživatelsky nejpříjemnějším způsobem přepravy jízdních kol. Jsou umístěny v přístupné výšce, což výrazně usnadňuje manipulaci s bicyklem a navíc neomezuje řidiče při parkování v garážích. Tyto nosiče lze použít na přepravu až čtyř jízdních kol, lze na nich převážet i těžší elektrokola.  Automobil musí být samozřejmě vybaven tažným zařízením (tzv. koulí). Zadní nosič kol drží pouze na kouli tažného zařízení a nedotýká se karoserie vozu, čímž je jeho lak chráněn před možným poškozením. Výhodou je, že nosiče bývají skladné, a přesto uvezou až 4 bicykly, snadno se nainstalují, bývají univerzálně použitelné a také neomezují možnost otevírat dveře či víko zavazadlového prostoru. Nevýhodou bývá omezený výhled řidiče zadním oknem a pak také nutnost přemístit zadní registrační značku na zadní část nosiče, resp. pořízení třetí registrační značky vozidla. „Zde je dobré doplnit, že zákon o silničním provozu jednoznačně považuje za přestupek řízení vozidla, jehož tabulka registrační značky je zakryta, nečitelná,  upravena či umístěna tak, že je znemožněna nebo podstatně ztížena její čitelnost,“ varuje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Postih je velmi přísný. Pokuta od 5 do 10 tisíc korun a zákaz řízení od 6 měsíců do jednoho roku (trestné body se ovšem nepřidělují). Řešením je buď přemístit zadní registrační značku vozidla na namontovaný držák bicyklů, nebo požádat kterýkoliv registr vozidel v rámci České republiky o vydání třetí tabulky. Za třetí značku zaplatí žadatel 600 korun a za provedení zápisu změny do technického průkazu vozidla a do registru vozidel 50 korun. Cykloturisté by měli volit druhou možnost. Na nosič jízdních kol umístí registrační značku jednou provždy, což omezí nebezpečí poškození značky či jejího držáku neustálou manipulací. V krajním případě může dojít i k její ztrátě. Dnes už v žádném případě neprojde umístění tabulky „domácí výroby.“ Špatně čitelná, neviditelná či dokonce chybějící tabulka registrační značky se může prodražit při jízdě do zahraničí. Například ve Velké Británii může tento prohřešek vyjít na 1000 liber.

– Přeprava jízdních kol uvnitř vozidla. Jízdní kola jsou chráněna před znečištěním během přepravy, před případným odcizením a také se nezvyšuje spotřeba paliva. Ovšem z hlediska bezpečnosti přepravovaných osob se jedná o způsob dosti nevhodný. Posádce hrozí zranění už jen při intenzivnějším brzdění, nemluvě o případné kolizi. Navíc takto přepravovaná kola uvnitř zabírají spoustu místa. Lze doporučit jen v případě příležitostné přepravy bicyklu na krátkou vzdálenost. „S tímto způsobem přepravy může být problém při jízdě do zahraničí. Pokud např. policisté nabydou dojmu, že uvnitř přepravované kolo může být pro posádku nebezpečné, či není řádně upevněno, mohou uložit pokutu ve výši až několika tisíc eur,“ upozorňuje Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Jak vybrat ten pravý nosič jízdních kol? Nejlépe bude vypravit se i s vozidlem k příslušnému prodejci nosičů a požádat ho o pomoc s výběrem a případně první instalací. Odpadne tak riziko, že vybraný nosič nebude ten pravý ořechový, navíc ukázka správné instalace nosiče na vozidlo a upevnění jízdních kol bude zárukou, že přeprava kol proběhne bezpečně a bez komplikací.

Bližší informace podají:

Roman Budský
Platforma VIZE 0
tel.: 776 195 576
e-mail: budsky.roman@volny.cz

Libor Budina
Autoklub České republiky
tel.: 727 901 494
e-mail: budina@autoklub.cz

Sledujte nás na sociálních sítích