Europarlament rozšířil povinnou výbavu vozidel Nové bezpečnostní prvky automobilů, jako inteligentní systém pro regulaci rychlosti či vyspělý systém nouzového brzdění, budou od května 2022 součástí všech nových vozidel. Vyplývá to z textu nařízení, které 16. dubna 2019 schválil Evropský parlament. Nyní bude postoupeno ministrům členských států v Radě EU. Pokud ho schválí v nezměněné podobě, nařízení vstoupí v platnost. Mezi bezpečnostní prvky, které by měly být součástí povinné výbavy všech nových vozidel, patří inteligentní systém pro regulaci rychlosti (ISA), usnadnění montáže alkoholového imobilizéru, systém varování řidiče před ospalostí a ztrátou pozornosti, pokročilý systém upozorňování na rozptýlenost řidiče, signál nouzového brzdění, detekce zpětného chodu a zařízení pro záznam údajů o událostech (černá skříňka). Systém inteligentní regulace rychlosti (ISA) by podle poslanců mohl snížit počet smrtelných nehod na silnicích až o 20 %. Osobní a lehká užitková vozidla budou muset být vybaveny i systémem nouzového brzdění, který byl dosud součástí povinné výbavy pouze u nákladních automobilů a autobusů. Povinný bude i nouzový systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Většina těchto asistenčních systémů bude povinná pro nové modely automobilů od května 2022 a pro stávající modely od května 2024. Nákladní automobily a autobusy budou muset být navrhovány tak, aby zlepšily přímý výhled řidiče, a tedy i viditelnost zranitelných účastníků silničního provozu – zejména chodců a cyklistů. Design těchto vozidel by měl v budoucnu v co největší míře odstranit mrtvé úhly před řidičem a po jeho stranách. Požadavek lepšího přímého výhledu řidičů by se měl vztahovat na nové modely automobilů od listopadu 2025, stávajících modelů by se měl týkat od listopadu 2028. Nařízení, ve snaze zvýšit ochranu chodců a cyklistů, také upravuje požadavky pasivní bezpečnosti týkající se například předních a bočních nárazových zkoušek či čelních skel. Zpřísní se i schvalování typu pneumatik, v jehož rámci by se měla pneumatika testovat i v opotřebovaném stavu. Zpět do poradny